Rae Bridge - het vervolg (2004)

Ted Polet

Een compleet overzicht van alle foto's is te vinden in het fotoalbum (onderaan de pagina).

Na ruim drie jaar was het nieuwe Rae Bridge vrijwel klaar. Er ontbrak nog wel wat detailwerk en de achtergrondplaten moeten nog worden geschilderd, maar de echte bouwfase was nu wel afgesloten. Rae Bridge bleek zowel thuis (als onderdeel van de Craigcorrie & Dunalistair Railway) als op tentoonstellingen prima te voldoen. Rae Bridge was al tentoongesteld in Exbury Gardens (bij Southampton), in Valkenburg (bij Leiden) en op Rail2004 in Leiden. Het tafereel bevat nog enkele onderdelen die 35 jaar oud zijn en al deel uitmaakten van mijn eerste C&DR-modelbaan. Dat was een boekenplankbaantje van 200 bij 40 centimeter met de naam 'Craigcorrie'.

Rae Bridge is het belangrijkste tussenstation op de Craigcorrie & Dunalistair Railway. Hier is de hoofdwerkplaats en het grootste locdepot gevestigd. De werkplaats doet het meeste grote herstelwerk, hoewel de reparatie van stoomketels wordt uitbesteed aan de Caledonia Foundry in Dunalistair. Aan de overzijde van de rivier is de distilleerderij van Murdoch & Adams, die bekend is om zijn prima single malt whisky.

Rae Bridge is ook het beginpunt van een zijlijn, de Glenfinnan Extension Railway, die een lange eenzame route volgt naar het station Glenfinnan van de normaalsporige West Highland Railway. Een klein stukje van de zijlijn wordt gedeeld met de Creag Dhubh Mountain Tramway, een elektrische toeristentram naar de top van Creag Dhubh, waar je bij goed weer de Hebriden kunt zien en zelfs (naar wordt beweerd) de Ierse kust.

Meer foto's (2004)