We bouwen een railbus (2005)

Ted Polet

Jarenlang had ik de oude railbus nummer 1 op de baan, die altijd een stiefkindje was omdat hij aan het einde van de rit moest worden gedraaid en eigenlijk niet goed op stap kon met een normaal spoorrijtuig op sleeptouw. In z'n eentje had hij te weinig zitplaatsen, dus het monster verbleef meestal achter in de rijtuigloods, tot groot verdriet van de bedrijfsleiding. De railbus was losjes gebaseerd op een vreemdsoortig stel railbussen van de County Donegal Railway in Ierland, met een loopstel voorop en een tweeassig aangedreven onderstel onder de wagenbak. Mijn model van zo'n 25 jaar geleden klopt niet helemaal, maar helaas moeten we het er mee doen…

Vorig jaar liep ik op de show in Valkenburg tegen een Davric bouwpakket aan van een oude Engelse bus uit de jaren '30, een Leyland Tiger. Het was een eigenaardig bouwpakket van vacuumgevormde onderdelen en ik wist van tevoren dat de bouw erg lastig zou zijn omdat niets aan het pakket fatsoenlijk recht was. Ik nam het geval mee op vakantie en bouwde het in de avonduren af. In plaats van de normale wielen zette ik er twee draaistellen onder, en in de afgelopen winter koppelde ik het model, rug aan rug, met de eerste railbus nr. 1. Ik trok verlichtingsdraden vanuit de oude bus naar zijn metgezel en legde binnenverlichting en front- en sluitlichten aan met LEDs. Het resultaat is een wat eigenaardig treinstel, samengesteld uit twee ogenschijnlijk niet bij elkaar horende helften. Precies wat je kunt verwachten bij een smalspoorweg die in de jaren '30 gedwongen is om mee te gaan met zijn tijd en tweedehands bussen ombouwt voor railvervoer…

Meer foto's