De oude doos

Hier volgt een selectie van oude foto's gemaakt in 1969 of 1970 en in 1977. Ze laten de eerste en tweede versie zien van de C&DR en wat interessante beelden van het tractiepark en het rollend materieel. Er zijn hier en daar al modellen en details te zien die nu nog steeds op de baan staan of zelfs rondrijden. Deze twee modelbanen waren qua landschap al aardig ver ontwikkeld, maar het was nog niet altijd een plezier om mee te rijden omdat er te veel storingen in de stroomafname waren en omdat het nog niet makkelijk was om langzaam te rijden. Pas toen ik wissels ging voorzien van metalen puntstukken en een snelheidsregelaar met transistors bouwde zag ik dat verbeteren. Ik hoop dat u deze oude foto's kunt waarderen en in het bijzonder de kleurenfoto's van de modelbaan uit 1969.

In 1969 of 1970 schoot ik een serie kleurendia's van het eerste station 'Craigcorrie', met een eenvoudige camera op een stapel boeken. Hoewel ze niet erg scherp zijn geven ze een aardig beeld van de modelbaan uit die tijd. Hier zien we vierassige stoomloc 'Calamity Jane', gebouwd met een Atlas onderstel, vertrekken met een goederentrein. Ik maakte twee foto's van dezelfde trein. De brug en de witgepleisterde huizen achter het station waren er 40 jaar geleden al. De stoomwolk bestaat uit een pluk watten, die tijdens de tijdopname een beetje heen en weer werd geblazen.

Links: dezelfde stoomloc vlak buiten het station naast de gebouwen van de kolenmijn. Dit is een van de weinige kleurenfoto's van de loc en de drie triplex kolenwagens, die overigens nu nog steeds in dienst zijn, alleen in saaie grijze kleuren. Rechts komt een reizigerstrein getrokken door een voorganger van de huidige 'Maid of the Loch' het station binnen. Helaas kon ik het niet scherper krijgen omdat deze camera niet binnen een meter scherp kon stellen…

Nog twee foto's vlak buiten het station bij de kolenmijn. Deze was gebouwd met onderdelen van de kolenmijn van Pola, die ook onder de naam Quick en Heljan is verkocht. Alleen de houten stelling er onder had ik zelf gemaakt. De foto links laat mijn eerste verbouwing van een Airfix zadeltank op een Minitrix onderstel zien, helaas niet in zijn oorspronkelijke blauwe kleur, maar in donkergroen met gele biezen. De foto rechts laat een voorganger zien van de huidige 'Maid of the Loch', een 2'B tenderloc met een Minitrains onderstel en een draaistel dat bleef ontsporen. Deze loc had al de typische Beyer Peacock kenmerken die zijn opvolgers zouden hebben. Hij was mooi donkerbruin geschilderd met zwarte en rode biezen.

Links: foto uit 1969 onder de brug over de sporen, met drie van de vijf locomotieven in beeld, in het midden het stoomrijtuig. Dat is beter te zien in de foto rechts. Het locomotiefdeel was gebouwd van een Peco kit en het rijtuigdeel was een sterk verbouwd Egger O.E.G. rijtuig, dat vrijwel niet meer herkenbaar was. Het rijtuig was te ver achterop de loc opgehangen met als gevolg dat de balans niet ideaal was. Het stationsgebouw is rond 1980 herbouwd met gebruikmaking van hetzelfde dak en de fraaie schoorsteen.

Links: loc 3 'Invicta' als twee-asser in 1969, met mijn eerste gesloten goederenwagen (die nog steeds bestaat als nr. 32) van triplex net als de loc, en een witmetalen treinbegeleidingswagen die ontstaan is uit een kit van GEM in schaal 1:56. De geschilderde achtergrondplaat is wat ongelukkig uitgevallen, de berg lijkt een beetje op de Fuji Yama… Rechts loc 6 'Calamity Jane', ontstaan uit onderdelen van een Airfix kit, met een schoorsteen van een Kitmaster loc en een tender met een schoorsteentje voor een 'experimentele voedingwatervoorwarmer'...

Close-up van loc 3 'Invicta' op een Jouef Decauville onderstel. Dit model was gemaakt van 1 mm triplex en karton, en had in zijn oorspronkelijke toestand een open cabine. Het interieur was toen al aardig gedetailleerd en is eigenlijk daarna niet meer verbeterd. De foto rechts onder de brug door toont van links naar rechts loc 3, de 2'B loc en de Airfix zadeltankloc. Ook deze dateert uit 1969 of 1970.

Links: de 2'B loc in 1969 voor een korte trein waarvan de wagens nog steeds dagelijks dienst doen: rijtuig 4 en wat nu bagagewagen 8 is. Verder naar links een hoekje van nog een rijtuig gebouwd met een GEM kit in schaal 1:56. In de rechter foto hebben we een sprong gemaakt naar 1977 nadat de baan was herbouwd. Deze foto toont de spoorwegovergang net buiten het toen nieuwe station Dunalistair, dat inmiddels ook al is vervangen.

Links nog een foto uit 1977 met de opvolger van de 2'B machine, nu een 2'Ct met een Liliput onderstel, onderweg met een goederentrein richting Dunalistair over de brug boven een redelijk geslaagde waterval. Rechts zien we in het late zonlicht 'Invicta', nu een C1't loc met een Minitrix onderstel, op de wissels aan het uiteinde van Rae Bridge.

Links: Rae Bridge in zijn eerste vorm was gebouwd door de baan van 1969 te verbreden en nieuw spoor te leggen. Hier zien we in 1977 een nieuwe Airfix loc vertrekken naar Craigcorrie (een fiddle yard aan de andere kant van de kamer) met een goederentrein. Rechts passeert de toen nieuwe railbus de vuurtoren die uiteindelijk een plaatsje vond op de huidige versie van Dunalistair.

Tweemaal Rae Bridge in 1977. Het stationsgebouw was toen nog niet vernieuwd en is nog steeds een wat primitief model met Airfix ramen en zonder boeiboorden op het dak. De twee passagiers en de melkbussen zijn ook nu nog te vinden in Rae Bridge. Rechts een interessant hoekje met de locloods met ketelhuis en de vervallen machinekamer van een kabelspoor. Dit laatste model dateert uit 1968 en staat nu weer op Rae Bridge. Interessant is de postwagen, die gebaseerd is op een Egger wagen. De wagenbak werd later zwaar verweerd en neergezet bij de losplaats van Glenclachan Road, waar hij nog steeds stilletjes staat weg te rotten…

De bovenstaande foto's uit 1977 zijn de laatste van dit overzicht van de beginjaren van de C&DR. Links in de haven van Dunalistair het stoomschip, lang voor zijn verbouwing en nog steeds in de vorm van een schip uit 1850. De reizigerstrein in het station bestaat nog steeds, maar is wel opgeknapt. De loc is 'Inveraray' in zijn eerste vorm met een vast gekoppelde tender, bijna net (maar niet helemaal) als het systeem van Engerth. In beide foto's zien we de Garratt in zijn oorspronkelijke staat, met een enorme stoomdom en weinig details. De rechter foto laat een deel zien van de goederenwagens die ik op zee heb gebouwd en geeft een goed beeld van Rae Bridge in de beginjaren.