Bezoekers aan de C&DR

Deel 1: Leden van de ‘Wessex Narrow Gauge Modellers’

Klik hier voor deel 2

Over de jaren heen zijn bij de C&DR vele modellen van anderen op bezoek geweest. Enkele daarvan waren historische modellen gebouwd door P.D.Hancock, Mike Sharman en David Mander. Andere waren gebouwd door bekende modelbouwers van nu, zoals Mick Thornton, Jaap Stuurman en Ian Turner. In deze pagina’s laat ik een selectie van foto’s zien die bij zulke gelegenheden zijn gemaakt.

Deze pagina laat modellen zien van Mick Thornton, Ian Turner en Lee Bryant.

Links: in 2004 lieten we 'Atlantic' een rit maken met de nieuwe rijtuigen van Mick. Deze zijn zeer gedetailleerd en prachtig geschilderd, in vergelijking ziet het ene C&DR-rijtuig in de trein (op het viaduct, midden) er maar kaal uit. Daar moet ik eens iets aan gaan doen... Rechts: De trein komt binnen in Dunalistair, waar de Australische Baldwin-loc no. 15 'Matilda' van Mick op de draaischijf staat.

Links: In dubbeltractie vertrekken loc 10 'Beatrice' van Mick en (ex Darjeeling) loc 5 'Shiva' van mijzelf uit Dunalistair, met zes rijtuigen van Mick. Rechts: loc 18 'Ryan' van de M&IR krijgt op het viaduct een duwtje van C&DR no. 14 'Calabar'.

Links: de mooie blauwe loc 11 'Jordan' is een prachtig plaatje op het viaduct en op de hei (2004). Rechts: de railauto van Mick vertrekt uit Dunalistair (2010).

Links: nogmaals de railauto op de hei van Inverlochan. Rechts: Weemoira op stap met het eersteklas rijtuig van de C&DR.

Links: Micks interpretatie van een railbus van de Clogher Valley Railway in Ierland, in de kleuren van de County Donegal Railways die hij voor zijn Mull & Iona Railway heeft overgenomen. Rechts: een typische reizigerstrein bestaande uit twee railbussen en een stel rijtuigen, zoals ooit te zien op de County Donegal. Deze trein kruist een trein van veewagens die sterk lijkt op zulke treinen op de Tralee & Dingle Railway. De wagens zijn van Mick, de loc is van mijzelf. (foto’s: Mick Thornton).

Links: nog een foto van de treinen in de vorige plaat. Rechts: mijn Garratt samen met de twee identieke sneeuwploegen gebouwd door Mick. Eén daarvan is gebouwd voor de C&DR, de andere voor Mick’s M&IR. Linker foto van Mick, de rechter door Lee Bryant.

De dagen van de markttreinen van de Tralee & Dingle Railway in de jaren 1946-1953 herleven. De veetrein van Mick komt aan in Dunalistair, achter loc 3D van de C&DR (foto’s Mick Thornton).

Ian Turner heeft verschillende bezoeken gebracht aan de C&DR. Ian is een locomotiefbouwer, dus we lieten zijn locomotieven elke keer over de C&DR rijden. Links een vergelijking tussen twee locomotieven gebouwd van de Chivers kit van de Hudswell Clarke drie-asser die in Australië gebruikt werd in de suikerrietplantages. De bruine loc is mijn eigen vierasser ‘Ariadne’, de andere is gebouwd zoals bedoeld was, een mooie industrieloc van Ian. Rechts is de Tasmaanse K1 klasse Garratt, gebouwd door Ian met een Golden Arrow kit en een zelfgemaakt onderstel (foto’s Ian Turner).

Foto’s van Ian Turner’s Zuid-Afrikaanse Garratts op de C&DR, één in Dunalistair en één in Rae Bridge (foto’s Ian Turner).

Nog een Zuid-Afrikaan in Rae Bridge, en rechts een andere reus op smalspoor, een Argentijnse Rio Turbio 1’E1’ loc met tender. Deze rijden alle zonder problemen door de scherpe bogen op de baan (foto’s Ian Turner).

Links: Lee Bryant’s Barclay C1't loc, in voorspan bij mijn eigen ‘Atlantic’, vertrekt uit Dunalistair tijdens de show in Valkenburg in 2010 (foto Lee Bryant). Rechts een van Ian Turner's mooie Zuid-Afrikaanse Garratts op het viaduct van Glenclachan (foto Ian Turner).

Klik hier voor deel 2