Bezoekers aan de C&DR

Part 2: P.D.Hancock - Craig & Mertonford

Klik hier voor deel 3

P.D.Hancock bouwde de eerste smalspoormodelbaan op 9mm spoor en maakte daarbij gebruik van de ideeën van John Ahern. Zijn modelbaan, de Craig & Mertonford Railway, is een begrip bij de Britse smalspoorbouwers en is eigenlijk de voorloper van wat we nu 009 noemen. Hij is daarom ook erelid van de 009 Society.

Verschillende keren hebben historische modellen gebouwd door P.D.Hancock over de C&DR gereden. In 1993 stuurde hij mij een locomotief met een open wagen om een tijdje lang op de C&DR dienst te doen. In 2005 kreeg Ian Turner een andere oorspronkelijke loc van de Craig & Mertonford ter reparatie. Die werd door hem tijdens een tentoonstelling op Rae Bridge gezet. Tot slot kreeg ik in 2006 een tijdje twee andere CMR locomotieven te leen van Rod Allcock, die ze keurig had opgeknapt.

Twee foto’s van ‘Angus’, gemaakt door mijn broer tijdens de show van Exbury Gardens in 2005. De open wagen is in 1993 door P.D.Hancock aan mij gegeven en doet nog steeds dienst op de C&DR.

Links: ‘Duncan’ is de eerste loc met een verticale ketel die ooit voor een smalspoormodelbaan is gebouwd. Mijn eigen model ‘Jock’ staat er ter vergelijking tegenaan. Rechts: ‘Moira’ met de CMR wagen op dezelfde plek. Foto’s door Warren Dawson.

Links: aankomst in 1993 van ‘Colin’ in Dunalistair, als een deklading op een coaster uit de haven van Craig. Rechts: ‘Colin’ en een C&DR-rijtuig op de bruggen in Glenclachan.

Links: ‘Duncan’ rangeert in Rae Bridge in 2006. Rechts: ‘Moira’ en de lokaaltrein vertrekken uit Dunalistair. De draaistellen van het rijtuig zijn net als de open wagen ook oorspronkelijk afkomstig van de CMR van P.D.Hancock.

‘Duncan’ onderweg van het viaduct via de hei naar Inverlochan.

Links: ‘Duncan’ bij het kabelspoor boven Rae Bridge. Rechts: ‘Moira’ en een korte trein op de hei bij Inverlochan.

’Moira’ met een trein onderweg van Inverlochan, over het viaduct richting Rae Bridge, en tenslotte bij aankomst in Rae Bridge. Dit zou in werkelijkheid nooit zijn gelukt omdat de loc vastliep in de tunnels.

’Moira’ , doorrijdend over de brug bij de distilleerderij in Rae Bridge, en uiteindelijk bij aankomst in Dunalistair.

Klik hier voor deel 3